Härom veckan kom domen efter knivmordet på ICA Maxi i Botkyrka. Vi frågar Anders Jonasson, säkerhetschef för ICA Sverige, om nya säkerhetsåtgärder införts efter händelsen.
–Det tragiska som inträffade har aktualiserat frågan på en bredare nivå, säger Anders Jonasson.
Jonasson vet inte exakt hur många ICA-butiker som har tillämpat nya åtgärder, eftersom butikerna är självständiga och fattar beslut själva. Men han vet att intresset att införa åtgärder har varit stort.
ICA använder sig av begreppet PDV (Pågående Dödligt Våld) som används av myndigheter. Rutiner och rekommendationer för hur butiker ska agera i sådana situationer fanns redan tidigare, men det är upp till de individuella butikerna att hantera dem.

Ändringar i arbetsrutiner
Anders Jonasson berättar att ICA har erbjudit webbinarier för att stötta butikerna i säkerhetsarbetet. Han understryker dock att de flesta rutiner som behövs redan fanns på plats innan händelsen.
Samarbete med polis och myndigheter
Vad gäller samarbetet med polis och andra myndigheter efter händelsen i Botkyrka, säger Jonasson att inget specifikt samarbete har inletts just med anledning av detta. Däremot betonar han att ICA alltid har ett pågående samarbete med både lokala och centrala aktörer, inklusive polis och räddningstjänst, för att stärka säkerheten i butikerna.

Inga större förändringar i köpbeteendet – vad säger ICA-handlarna?
Utanför ICA Maxi berättar några kunder hur de upplever säkerheten efter händelsen på ICA Maxi Botkyrka.
Maja Nilsson, 22, säger att hon inte visste att något hade hänt och att hon sällan handlar på ICA.
Felicia Eriksson, 22, har inte förändrat sitt sätt att handla:
– Det är klart att det är väldigt hemskt och oroväckande, men jag måste ändå handla någonstans. Jag känner mig fortfarande trygg på ICA, säger hon.
Upplevd säkerhet i butiken
På frågan om de märkt någon skillnad i säkerheten på ICA sedan händelsen, svarar Maja Nilsson:
– Det här är faktiskt första gången jag är på ICA sedan det inträffade, men personalen och kunderna verkar lugna, så det känns tryggt och säkert.
Felicia Eriksson instämmer, hon har inte märkt någon tydlig skillnad.
Avslutningsvis kan man konstatera att trots den allvarliga händelsen tycks kunders förtroende för sin lokala ICA-butik bestå. De flesta upplever inte någon ökad otrygghet i sin vardag och fortsätter att handla som vanligt. Det visar på att både rutiner och trygghetsarbete fungerar.