Hallå där Teysir Subhi! Du studerade vid Södertörns högskola och är i dag partiledare för Feministiskt Initiativ samt ledamot i kommunfullmäktige i Göteborg.
Vad studerade du på Södertörns högskola och varför?
Jag studerade medie-och kommunikationsvetenskap och religionsvetenskap. Jag hade pluggat tv-journalistik innan och ville bredda mina kunskaper i kommunikation. Jag har alltid haft ett stort intresse för humaniora. Jag tänkte att jag först skulle läsa 30 hp men det var så intressant så det blev hela 90 poäng.

Hur har ditt karriärspår sett ut sedan du tog examen vid Södertörns högskola?
Jag har arbetat som tv-reporter, programledare, kommunikatör, försäkringsrådgivare och nu som lärare i religion, historia, hem-och konsumentkunskap och medie-och informationskunnighet.
Har du användning för din kandidat i din roll som partiledare?
Absolut! Det finns stora likheter mellan att vara politiker, lärare och journalist, man kan en del om mycket. Jag har tidigare varit ledsen över att jag inte nördat in mig i något speciellt ämne, men idag inser jag att det är en styrka att vara mångfacetterad och allmänbildad.
Om du skulle studera på Södertörns högskola idag, vad hade du valt att studera?
Jag älskade att studera på Södertörn och längtar ibland tillbaka till min tid där. Om jag fick möjlighet att studera där igen hade jag troligtvis valt att plugga en master i religion. Jag var mycket imponerad av lärarna där som inte bara var kunniga utan som alltid tog sig tid att prata med oss studenter, något som jag saknade när jag till exempel studerade till lärare på Göteborgs universitet.
Några tips på hur man som student kan bidra till en mer jämställd högskola?
Alla kanske inte kan engagera sig i sin studentkår, men glöm inte att det ändå går att påverka skolan och undervisningen på fler sätt. Ett sätt är att gå samman med andra studenter och skapa relationer med de undervisande lärarna. Att se till så att exempelvis undervisningen är jämställd där lärare aktivt motverkar traditionella könsmönster och medvetet främjar kvinnor och mäns lika rättigheter är ett arbete som bör ske hela tiden, från de läromedel som används i undervisningen till hur mycket talutrymme kvinnor respektive män ges.
Teysir Subhi |
---|
|