Hallå där Ellen Tejle, vd på mediehuset Fanzingo som tillsammans med Aftonbladet vill hjälpa unga korrespondenter att starta upp ett medieprogram. Syftet är att öka bredd och mångfald i media.
Varför ville du börja jobba på Fanzingo?
– Det var en del av att förändra och förbättra vem som får synas i media. Innan jag jobbade på Fanzingo hade jag biografen Rio, där upptäckte jag hur snedvridande representationen var i film och tv-branschen. Vilka som fick göra film och tv och att det också återspeglar sig vilka som fick synas och vilka historier som fick synas. Då blev jag efter ett tag trött på att programsätta filmer som jag tyckte var diskriminerade. Ibland var de rasistiska och sexistiska. Och då ville jag bli en del av produktionssidan och vara med att försöka påverka vilka produktioner som fick möjligheten att göras. Därför började jag jobba på Fanzingo.
Vill du berätta om A-märkt, som du lanserade 2013?
– A-märkt var en kampanj som jag startade på Bio Rio när jag såg hur diskriminerade branschen var och att jag själv inte hade koll på det och behövde hjälp med något synliggörande och påminnande verktyg. Det blev en ögonöppnare för filmbranschen och film-och tv konsumenter att förstå hur snedvridande representationen är och att det inte blivit bättre. Då kan man ju inte säga något annat än att det är ett stort problem med jämlikhet i branschen. Och att vi behöver hjälpas åt att hitta väga och förändra det och förbättra.
Vad är det för test som används i A-märkt?
– Båda testen som vi använder i A-märkt är två lite skämtliknande test. Första är Bechdeltestet, för en film, för att klara de här testet ska två namngivna kvinnor prata med varandra om något annat än män. Och det låter sjukt redan då. Det var ju 2013 som jag drog igång det här. Det var så få filmer som klarade testet. Däremot filmer där två män med namn som pratade om allt annat än kvinnor klarade testet. Det andra testet är Chavez-Perez Testet, att det ska vara två icke-vita personer med namn som ska prata om annat än brott. I svensk film var det knappt en film om året som klarar det testet, även om det bara handlade om en scen.
Hur reagerade andra länder på din kampanj?
– Den kampanjen startade jag och den fick rätt mycket uppmärksamhet runt om i världen. I Brasilien används det på filminstitutet, festivaler och USA har startat festivaler som bara visar A-märkta filmer. I Kina har man A-märkta filmer. Det har spridits sig som ett verktyg.
Vilka är Fanzingos framtidsprojekt?
– Nu anställer vi trettio unga journalister som ska rapportera om valet. Både via lokaltidningar och via vår svergiesröster.se plattform. Och kommer medverka på Järvaveckan. Det känns så spännande att se om vårt initiativ kan leda till att fler unga får synas och höras med deras valfrågor och perspektiv under valrörelsen. Vi har också en scenfest, en urban musikscen som vi är stolta över. Nu är det även mentorsprogrammet med Aftonbladet som vi lanserade för någon dag sedan.
ELLEN TEJLE
Ålder: 37 år
Hemort: Stockholm, Hägersten
Tidigare yrke: Chef på Bio Rio
Yrke: Vd, Fanzingo