
Under de senaste åren har inlägg om löpning exploderat i sociala medier. Samtidigt ökar deltagandet på loppen runtom i landet och fler träningsgrupper startas. I början av året slog trenden igenom bland unga tjejer som lägger ut sin löparresa på Tiktok eller Instagram.
Runacademy är ett företag som driver löpargrupper på över 115 orter i Sverige. Deras vision är att lära ut löpteknik och vanor för en sund och välfungerande kropp. Verksamhetschefen Johanna Bäcklund har lång erfarenhet från idrottens värld, både inom föreningslivet och som idrottslärare.
—Jag har sett ett uppsving bland unga tjejer som främst visar sig genom deltagande i olika lopp. Tyvärr har vi inte lyckats nå ut till den målgruppen i takt med ökningen. Löpning är en enkel sport som man kan utöva själv och då behöver de inte ta det steget in i en förening, berättar Johanna Bäcklund.
En anledning till det låga deltagarantalet menar hon är den stora andelen ungdomar som slutar med föreningsidrott när de kommer upp i tonåren. Riksidrottsförbundet har statistik som tyder på att ungefär en av fem ungdomar slutar när de kommer upp i åldrarna 16-18 år. Runacademys största målgrupp är kvinnor och män som är över 40. Men de jobbar med att hitta lösningar för att locka fler unga tjejer till grupperna.

—Kroppshetsen tar stor plats på sociala medier och kan ha påverkat trenden bland unga tjejer. Influerare delar med sig av sina tips för att bli smal och vara hälsosam, som tyvärr i många fall är felaktiga. Vi vill istället göra trovärdigt innehåll som sprider vetenskaplig fakta, säger Johanna Bäcklund.
Vi hänger med deras grupp i Huddinge under den blåsiga torsdagskvällen den 10 april. Ett 30-tal frysande deltagare gör sig redo för ett intervallpass i Källbrink. De flesta är, precis som Johanna Bäcklund nämnde, män och kvinnor över 40 år men även två till tre unga tjejer är med.
—I gruppen finns absolut ingen kroppshets. Det viktigaste är att träffas och ha kul, säger Marie Klintberg, 42 år, som är en av löparna.