
I förra veckan möttes journalister och kommunikatörer från hela länet i Huddinge. Syftet var att föra ett samtal om hur bevakning av kommuner kan bli bättre, men även hur man kan dra bättre nytta av varann i arbetet. “Vi är två sidor på samma mynt“, säger Ola Gäverth, pressansvarig för Huddinge kommun.
Journalisterna och kommunikatörerna för invånarnas bästa är titeln på panelen som Ola Gäverth bjöd in till. Tanken väcktes när han läste en krönika skriven av Malin Crona som publicerades i tidningen Journalisten. Krönikan behandlar missnöjet med att all information ska gå via en kommunikatör eller pressansvarig vilket enligt henne försvårar arbetet för journalister. Detta har lett till debatt tidigare i höst som även den har publicerats i Journalisten.
Ola Gäverths tanke med panelen är inte en debatt utan ett samtal mellan bägge parterna om hur man ska gå vidare då
– Båda grupperna jobbar för invånarna och det är viktigt att vi är transparenta, säger Ola Gäverth.
Över hälften av alla kommuner i länet var på plats och ett flertal medier likaså. Han hoppas på att två sådana möten ska ske per år och säger att det redan finns ett intresse för ett till möte redan i vår. Det återstår att se ifall de följer samma upplägg. Han nämner även hur det är viktigt att förstå att det inte finns något konkret svar än, man har startat ett samtal.
– Jag tycker det är ett bra initiativ. Som lokal journalist har man mycket kontakt med kommunikatörer och pressansvariga, så det är jättebra att träffas och få ett bättre perspektiv på hur de andra jobbar, säger Louise Bornhall, redaktör på Mitt i som medverkade i panelen.
Hon tycker att det var ett bra samtal där alla åsikter fick komma fram vilket ledde till mycket konstruktiv kritik.
– Jag fick en bredare insikt i vad en kommunikatör gör, hur de jobbar mycket internt med att få anställda att ställa upp på intervjuer och att förmedla enklare svar som alla förstår.
Men något konkret kom de fram till, åsikter om hur motparten kan hjälpa till förekom:
– Journalisten bör förmedla hur de vinklar texten samt vilken typ av information eller intervju de behöver så att jag kan få tag på rätt person i fråga. De bör även komma ihåg att de har en typ av makt med mikrofonen och kameran som lätt skrämmer kommunfolk som inte vill göra fel, säger Ola Gäverth.
– I framtiden hade jag velat att kommunikatörer hjälper journalister mer genom att lotsa till rätt person, den som är närmast verksamheten, istället för att svara för någon annan, säger Louise Bornhall.