Tvärförbindelsen Södertörn, motorvägen mellan Kungens Kurva och Jordbro, har fått grönt ljus från regeringen. Men arbetet för att stoppa vägbygget fortsätter. Flera organisationer ska skicka in begäran om rättsprövning hos högsta förvaltningsdomstolen.
– Vi är inte emot att Stockholm utvecklas som stad, däremot är vi emot det när det påverkar miljön på ett negativt sätt, säger Magnus Berglund, ordförande för Naturskyddsföreningen i Huddinge.
Nätverket Tvärnit Södertörn, där bland annat Naturskyddsföreningen Huddinge ingår, har arbetat med frågan under en lång tid. Kritiken bygger på att den planerade motorvägen genom Södertörn kommer att ha negativ påverkan på naturen i form av utsläpp och buller vid sex av Huddinges befintliga naturreservat. I den överklagan som Naturskyddsföreningen Huddinge skickade in till regeringen 2022 står det att bygget kommer öka antalet fordon från 9 500 till 41 000 per dygn.
Magnus Berglund berättar att det är många i Vårby som inte känner till byggplanerna. Nyligen har Tvärnit Södertörn publicerat en guide om hur man kan skicka in en begäran om rättsprövning. Denna guide är riktad mot de som påverkas av motorvägen, och begäran måste skickas in senast den 19 april.
Riksdagsledamotens förslag på expandering av tågspåren
Naturskyddsföreningen Huddinge ser även att det finns möjlighet att bygga ut tågspåren som redan existerar.
– Att utöka spårlinjen som redan finns vid hamnen i Nynäshamn med två nya spår hade löst problemet som motorvägen ska lösa, säger Magnus Berglund.
Detta förslag har Linda Westerlund Snecker, riksdagsledamot för vänsterpartiet, framfört till Andreas Carlson, infrastrukur och bostadminister (KD). Linda Westerlund Snecker menar att stora vägbyggen som detta inte stämmer överens med det Parisavtal Sverige skrivit under.
Det kommer inte bara vara Naturskyddsföreningen Huddinge som skickar in en begäran om rättsprövning för motorvägen. Naturskyddsföreningens riksorganisation kommer att göra detsamma, berättar Magnus Berglund.