Med utvecklingen av datorernas kraft, nya algoritmer och tillgången till den enorma mängd information har AI slagit igenom kraftigt de senaste åren. Nytt i Flempan har frågat Södertörn-studenterna om och i så fall hur de använder sig av verktyget i samband med studier.

Lea Fitzgerald, 27 år, läser till förskollärare
– Jag använder det inte speciellt mycket, då jag inte förstår hur jag ska använda det.

Leonard Wahlund, 21 år, läser filosofi B
– Litegrann. ChatGPT är ett bra hjälpmedel för att sammanfatta mycket litteratur under tidspress. Jag hade inte använt det om vi hade haft mer tid att läsa litteraturen. Jag tycker att man förlorar närheten till texten genom att låta AI gå in och styra.

Sally Alshaibani, 27 år, läser masterprogrammet i medier, kommunikation och kulturanalys
– Vi läser vår master på engelska. Om jag inte förstår en mening i en bok så brukar jag använda AI som verktyg för att få det förklarat.

Ghaith Kayali, 24 år, läser logistik och ekonomi
– Inte så ofta som alla andra, men när det väl händer så är det Notebook LM som funktion jag använder mig av. Man matar in uppgiften, sedan får man en sammanfattning. Jag är dock noga med att alltid dubbelkolla fakta eftersom AI inte alltid har rätt.

Matilda Good, 26 år, verksamhetsutvecklare för Södertörns högskolas studentkår SöderS
– Jag gör det hyfsat mycket. Till exempel om jag tycker att jag formulerat ett dåligt mejl, då brukar jag be ChatGPT att formulera det mer positivt.