söndag 26 januari 2025

Osäkerhet bland butiker inför Black Friday  

Läs också

Butiker i Huddinge centrum förbereder sig för löningshelg och Black Friday. Men i år kan det bli färre som dyker upp för att shoppa på grund av den sämre ekonomin, enligt en undersökning från Svensk Handel.

– Jag tror att inflationen påverkar oss, det är inte lika många som handlar, säger Cissi Persson, butikschef på Kjell & Company i Huddinge centrum.

Foto: Philip Nilsson. Det är lägre tryck under årets Black Week.

HUDDINGE. Enligt rapporten från Svensk Handel har svenskar nu fått en svagare köpkraft, och därför kan Black Friday inte bli lika populärt i år. 

Enligt Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel, kan varannan konsument handla mindre på grund av stigande kostnader.

Detta är dåliga nyheter för butiksägare i Huddinge centrum.

Känns inte hopplöst

Cissi Persson, butikschef på Kjell & Company i Huddinge centrum har märkt att det blivit färre kunder.

–Jag tror att inflationen påverkar oss, det är inte lika många som handlar, säger hon.

Trots dystra prognoser känns det inte hopplöst enligt henne.

– Det är ändå ganska mycket folk som kommer in och jag tror att det kommer vara ett högt tryck när Black Friday börjar. I längden kommer vi nog att klara oss helt okej, säger Cissi Persson.

Foto: Philip Nilsson. Cissi Persson tror inflationen har påverkat shoppingsuget.

Den försiktiga optimismen syns även i andra affärer i Huddinge centrum.

– Jag känner inte igen mig i att folk är ointresserade av Black Friday, säger butiksarbetaren Johanna Wästermark som jobbar på Dressman.

Kollegan Daniel Adebayo instämmer.

– Denna Black Friday känns ungefär likadan som förra året, säger han.

Lägre intresse

Men Julia Älvenstrand, som också är en butiksarbetare har ändå märkt att allt inte är som förr.

–Vi har något mindre kunder i år, säger hon.

Alla tre håller dock med om att Dressman i Huddinge kommer att klara de tuffa tiderna.

Foto: Philip Nilsson. Julia Älvenstrand, Daniel Adebayo och Johanna Wästermark märker inte av någon skillnad i intresse.

I en smyckesbutik är tonen ungefär densamma. Här menar butiksägaren Camilla Karlsson och guldsmeden Ramona Myrholm att trots ett lägre intresse bland folk att köpa så kommer deras affär finnas kvar i framtiden.

–Vi har funnits här i över 50 år. Vi kan anpassa oss, säger Ramona Myrholm.

Önsketänk att det ska gå bra för butikerna

Enligt Peter Dobers, professor i företagsekonomi på Södertörns högskola, riskerar butiksägarna ha svåra tider framöver.

– I sviterna av pandemin och de utmaningar som svenska hushållen stått inför detta år gör det osäkert om butiker kommer se samma uppgång som tidigare. Men eftersom det är löning imorgon blir det kanske ett tillfälligt uppsving för affärer i samband med Black Friday. Men jag tror att studien från Svensk Handel har rätt, folk har helt enkelt inte lika mycket pengar som förut.

Senaste nyheterna

Nytt i Flempan har tagit paus

Nu går webbtidningen på vinterlov och är tillbaka i mars 2025.

Läs också...

Close Bitnami banner
Bitnami