Botkyrka kommun fortsätter att redovisa goda skolresultat jämfört med andra delar av landet. Statistik från Sveriges kommuner och regioner (SKR) visar bland annat att Botkyrkas gymnasieskolor hör till landets toppskikt. En av dessa är Tumba gymnasium.
– Nyckeln till framgången är att vi byggt mycket stabila och starka arbetslag. På Tumba gymnasium blir eleverna sedda och coachade mot en lyckad studentexamen, säger Alf Solander, rektor på Tumbas gymnasieskola.
SKR:s siffror visar att den positiva utvecklingen sträcker sig flera år tillbaka. Alf Solander tror att en satsning som gjordes 2015 har bidragit till rapporterna:
– Då tog vi fram en gemensam skolpolicy som vi arbetar utifrån. Den handlar om allt från lärares ledarskap i klassrummet till hur vi alla på skolan beter oss mot varandra. Vi har också stödfunktioner runt både lärare och elever, exempelvis kamratstödjare och en stark elevhälsa, som backar upp när det behövs. Vi har alltid en tydlig pedagogik och jobbar kollegialt och nära varandra.
Botkyrka kommun skriver på sin hemsida att det gäller skolresultat från läsåret 2021/2022. Den största ökningen från tidigare statistik gäller andelen elever på yrkesprogram som tar examen inom tre år. Från tidigare läsår har resultatet ökat med 7,5 procentenheter och landat på 80,3 procent.
Tumba gymnasium – fjärde mest sökta
Undersökningen visar också att antalet elever i Botkyrka med grundläggande behörighet till högskola, är högre jämfört med genomsnittet bland andra kommuner. Botkyrkas gymnasieskolor har en siffra 87,6 procent medan andelen i Sverige är 81,5 procent.
Slutsatsen av SKR:s undersökning är att Botkyrkas gymnasieskolor är bland de 25 procent bästa i Sverige, bland flera kategorier. Alf Solander säger att de fina skolresultaten har ökat gymnasieskolornas popularitet:
– Elevsöket har ökat och vi är nu det fjärde mest sökta gymnasiet i länet. Gott föder gott och bygger man en bra skola vill fler elever plugga på den.
Men statistiken är något som måste underhållas. För att Tumba gymnasium ska fortsätta sin positiva utveckling, gäller det att inte nöja sig.
– Vi vilar oss aldrig i form utan fortsätter ständigt vårt arbete med att försöka göra vår skola till en ännu roligare och bättre plats att vara på, oavsett om man är elev eller personal, förklarar Alf Solander.