Nätverkshandeln Reko skapades för cirka sju år sedan i Finland av Tomas Snellman utifrån det franska konceptet AMAP. Sedan fem år tillbaka finns det även i Sverige. Nytt i Flempan har pratat med Anna Sundberg, administratör för Rekos facebookgrupp.
Anna har varit med i Reko här i Sverige från start och berättar hur de arbetar och det viktigaste med upplägget.
– Dels är det viktigt att producenterna får en större del av kakan, dels minskar matsvinnet via näthandel då de endast packar det kunden har bokat.
I traditionell handel finns ofta en kedja där alla led ska ha betalt. Det är något som Reko vill ändra på genom att korta kedjan till att konsumenterna köper direkt av producenterna, utan mellanhänder.
– Att det är en direkt kontakt mellan konsument och producent tror jag uppskattas av många. Då har man full insyn i hur arbetet utförts och var produkterna producerats, det är extremt viktigt, menar hon.
Rekos nätverk är än så länge ganska litet i jämförelse med exempelvis ICA och Martin och servera, men Anna menar på att Reko en dag kan komma att konkurrera med giganterna.
– Just nu har Reko över 400 ringar i landet
Ludvig Forssberg