Priset på livsmedel har de senaste två åren ökat med 26 procent, enligt Statistikmyndigheten, SCB. Erik Borg, professor i företagsekonomi på Södertörns högskola, berättar hur vi kunder kan tänka för att vara sparsamma när vi handlar.
—Jag tror på medvetna konsumenter. Det är viktigt att tänka på vad som är marknadsföring. Fastna inte för en produkt endast av märket, för det finns billigare alternativ, säger Erik Borg till Nytt i Flempan.
Konsumenterna har makt över marknaden. Det kan bli en vana att leta sig till samma märke eller matbutik när man handlar. Men det finns försäljningstaktik och kunder kan vara extra uppmärksamma på när de handlar.
—Priserna kan sänkas om kunderna väljer bort dyra varor. Vid prisökning på en produkt kan konsumenterna köpa en annan produkt ett tag. Då har butikerna inget annat val än att sänka priset, säger Erik Borg.
Här är det billigast respektive dyrast
Nytt i Flempan jämförde priserna mellan lokalbutikerna i Flemingsberg. Jämförelsen visar att priset på samma vara i olika matbutiker kan variera med 10 kr. Matkassarna innehåller likadana basvaror så som kött, banan och havregryn. Coop har den dyraste matkassen och på andra plats landar ICA Maxi. Willys erbjuder det billigaste alternativet.
Apelsiner, tomat, kött och fisk pekas ut som varor med högst prisökning av Statistikmyndigheten. Konsumenter har märkt av att vissa märken är betydligt dyrare än andra. Nytt i Flempan frågade studenter på Södertörns högskola vad de tänker sig kring Erik Borgs spartips.
— Det är intressant att höra om, jag kan tänka mig att köpa budgetalternativen för att spara pengar, säger studenten Josefine Skoglund.
— Jag håller med Erik Borg, det är viktigt att jämföra priserna på varor innan man köper dem, säger studenten Hanna Axelsson.