Bristande tillgänglighet utgör ett hinder för Liv Fischer som studerar till journalist på Södertörns högskola. Att ta sig till högskolan är just nu det största problemet för henne.
Liv Fischer har inget körkort utan åker pendeltåg till Flemingsberg. Hissen upp till campus har mer eller mindre varit ur funktion sedan hon började förra hösten. Till nöds kan hon åka i rulltrappan, eftersom hon har god rörlighet och använder en liten rullstol. Är det blött blir det för halt och hon tycker det är obehagligt eftersom rulltrappan är så lång. Alternativet är att åka runt till entrén vid aulan. Gångvägens lutning är dock för brant och inte tillgänglighetsanpassad.
– Det blir rena träningspasset morgon och kväll. Jag har klarat det innan snön kom, många andra skulle inte göra det.
Liv berättar att hon har svårt att bära med sig saker, som sin dator, på grund av detta. Den skulle hon verkligen behöva ha med sig. Hon är också väldigt orolig för hur hon ska klara utbildningen nu när snön har kommit. Några alternativa vägar som fungerar finns inte och lärarna tar inte hänsyn till varför hon inte kan ta sig till lektionerna.
Hans Andersson är förvaltningschef på högskolan. Han bekräftar att skolan är skyldig att anpassa sina egna lokaler, men inte anslutande mark som inte tillhör högskolan.
– Lärarna har inte heller skyldighet att ta på sig merarbete eller välja alternativa undervisningsformer om de bedömer att det inte blir samma kvalitet.
När Liv väl har tagit sig upp till campusområdet tycker hon det fungerar rätt bra. Men det finns problem. Trasiga hissar är ett återkommande problem, speciellt när det är flera som står samtidigt. Det blir kö och det har hänt att hon har kommit för sent till lektionerna på grund av det.
Dessutom saknas rullstolsplatser i salar med gradänger.
– Jag kan ta några steg så kan jag flytta över till en sittplats. Annars blir jag hänvisad till att sitta nära läraren, vänd mot klassen och det känns inte så bra.
Flera toaletter för rullstolsbrukare är också avstängda, enligt Liv. Många som inte behöver använder dem ändå, och då är de är ofta upptagna. Trasiga dörrautomatiker är ett annat problem.
Liv har även ADHD. Här tycker hon att kontakten med funka@sh.se är bra. De kan hjälpa till med inlästa talböcker för kurslitteraturen, anteckningshjälp vid föreläsningar, förlängd tid vid salstentor och möjligheten att då också sitta i mindre salar.
Nästa vecka ska Liv att göra praktik på Lysekilsposten. Det ser hon fram emot.