I ett anonymt klagomål till kommunen kritiseras Skogås simhall för dålig städning i omklädningsrummen, toaletterna och runt bassängen. Vi frågar besökare utanför simhallen om deras synpunkter.
– Skolungdomar stökar alltid till på måndagar, de går in med sina skor och smutsar, säger en skogåsboende.

I klagomålet anser personen att det är dålig rengöring av toaletterna, att det luktar illa och att brunnarna i omklädningsrummet inte rengjorts ordentligt. Personen menar att skicket på simhallen har försämrats sedan Södertörns simsällskap tagit över driften för simhallen.
Södertörns simsällskap är en klubb som verkar i bland annat Huddinge simhall och Skogås simhall och bedriver både simskola och simtävlingar.
Klara som inte ville säga sitt efternamn använder simhallen för motionssim och påpekar att renligheten i både omklädningsrummen och simhallen behöver förbättras, att personalen var lite mer tillmötesgående förr och att hallen var i bättre skick innan klubben tog över.
– Det är stor skillnad, säger hon.
En annan boende, som främst duschar i hallen, säger att hallen är hyfsat hygienisk men klagar på att det blir stökigt när skolungdomar använder hallen.
– Skolungdomar stökar alltid till på måndagar, de går in med sina skor och smutsar.
Simon Serkalem som använder simhallen både för att basta och simma säger att hallen är fräsch och att personalen är trevlig.
– De har koll på städningen.
”Vi ronderar varje halvtimme”
Joan Diaz är både simlärare och har hand om driften i hallen. Även han nämner problematiken med stökiga skolungdomar men menar att de har goda städrutiner.
– Vi ronderar varje halvtimme och fyller på med papper eller soppåsar som saknas. I slutet av dagen kör vi storstädning.
I ett mejl skriver simhallens badmästare, Francesca Scalfati, att de fått veta att några gäster haft synpunkter i samband med att kommunen gjort en oanmäld städkontroll av hela anläggningen. Hon skriver att kommunen inte fann några brister i städningen av hallen efter kontrollen. Hon förklarar även att när de får in ett klagomål pratar de med personalen, utreder orsaken till klagomålet, åtgärdar problemet och återkommer till kunden om möjligt.
Kontrollen har gjorts av kultur- och fritidsnämnden
Vi kontaktade Fredrik Åström, en medarbetare på intern service avdelningen i Huddinge kommun som kommenterade städkontrollen.
– Ett gäng från kultur- och fritidsnämnden var där och gjorde en kontroll och sa att hallen var dåligt städad.