Det är många som tar cykeln till jobbet när solen lyser och fåglar kvittrar – färre gör det i tio centimeter snö och minusgrader. Karin Nordin cyklar från Stuvsta till Flemingsberg varje morgon. Till och med i snöstorm.
Trots att snön låg som ett tyst täcke över Huddinge på onsdagsmorgonen följde Karin Nordin, 58, sin vanliga rutin. Hon tog på sig sin orangea jacka, sin neongula hjälm, sin reflexväst och cyklade iväg till jobbet på Karolinska institutet. Där jobbar hon som forskningssjuksköterska. Karin Nordin har cykelpendlat i över 25 år. Det är hälsoeffekterna som motiverar henne att fortsätta cykla under vintern.
– Min pappa cyklade alltid till jobbet. Idag är han 93 år och väldigt hälsosam för sin ålder. Det vill jag också bli, säger Karin Nordin.
Cykelbanan som Karin Nordin tar till jobbet är en av fyra sträckor som Huddinge kommun sopsaltar. Trots det är en stor utmaning med vintercykling det hala väglaget. På vägen till jobbet på onsdagen slirade hon två gånger. Eftersom Karin Nordin är van vid isgator ramlade hon inte.
– Hemligheten är att inte svänga och inte bromsa. Om du gör det kommer du att trilla, förklarar Karin Nordin.
Vidare menar Karin Nordin att det har blivit fler cyklister på vinterbanan under de senaste åren, inte minst sedan pandemin. Att intresset för snöcykling har ökat syns även inom detaljhandeln. Andreas Hård, butikschef på Sportson i Kungens Kurva, meddelar att butiken säljer fler dubbdäck till cykeln i år än vad de har gjort tidigare säsonger.
– Försäljningen har absolut ökat. Det är många som köper sina första vinterdäck denna säsong, berättar Andreas Hård.
Att byta till vinterdäck är inte det enda som Karin Nordin tänker på när hon cyklar i vintertid. Det är också viktigt att ha många reflexer, att följa takten i trafiken och att följa regler gällande ljus på cykeln.
– Man får inte ha blinkande ljus på framlyktan enligt svensk lag. Den regeln gäller inte för baklyktor, men det tycker jag att det borde. Det är fruktansvärt jobbigt att cykla bakom. Man ser ingenting förutom ett blinkande ljus, konstaterar Karin Nordin.
Till sist tycker Karin Nordin att det bästa med vintercykling är friheten. Hon är inte beroende av en tidtabell. Istället för att behöva och vänta på ett försenat pendeltåg i snön kan hon bara trampa på.
Det här ska du tänka på vid vintercykling Reflexer baktill, framtill och på sidan av cykel En reflexväst är bra att ha, men inget måste enligt lag Se till att ha ljus på cykeln Framlysen får inte blinka Källa: Cykelfrämjandet |