
Onsdag 9 april besökte Sveriges utbildningsminister Johan Pehrson Södertörns högskola. Under sitt besök fick han höra om högskolans arbete för att stärka läsförmågan bland studenter. Han träffade även personal på studieverkstan, en resurs för studenter där man kan få stöd med sina studier, särskilt akademiskt skrivande och studieteknik. Syftet var att diskutera de utmaningar och framsteg som rör studenters läs- och skrivförmåga.
– Besöket skulle ge utbildningsministern en inblick i högskolans verksamhet. Fokus låg på studenters språkförmågor i allmänhet, med särskilt intresse för polisstudenters skrivande, berättar Lina Nyroos, lektor och docent i svenska på högskolan.

Pehrson har tidigare uttryckt oro för en pågående “läskris” i Sverige. 2024 presenterades nya resultat från PIAAC, en internationell undersökning som mäter vuxnas färdigheter i läsning, räkning och problemlösning. Resultaten visade att Sverige står sig bra i språkfärdigheter internationellt, men att andelen unga med bristande läsförmåga ökar.
– Vi står inför en läskris i Sverige, där lärare larmar om att högskolestudenter inte kan läsa och skriva ordentligt. Därför var det intressant att höra mer om Södertörns arbete, säger Johan Pehrson på en pressträff om resultaten i PIAAC.
Studieverkstan – en viktig resurs
Studieverkstan arbetar aktivt med att stärka studenters språkförmågor genom handledning. Det kan handla om akademisk skrivande, muntliga presentationer och även studieteknik.
Nytt i Flempan intervjuade Maria Eklund Heinonen, docent i svenska och lärare i svenska som andraspråk på Södertörns högskola. Hon arbetar även inom studieverkstan där hon hjälper studenter med enskild handledning. Enligt Heinonen är studieverkstan en viktig resurs för att utveckla studenters skrivförmåga och studieteknik.
– Studieverkstan gör ett viktigt arbete, men det behövs fler insatser, som mer undervisningstid och resurser, säger hon.
Samtidigt tycker hon att det är synd att många studenter inte känner till studieverkstans stöd, och menar att mer information behövs.
– Jag tycker inte att studenters språkbruk nödvändigtvis har blivit sämre, det varierar från år till år och mellan olika inriktningar. Det finns ingen forskning som visar en tydlig försämring, säger Heinonen.