lördag 5 oktober 2024

Teknisk lösning kan lösa problemen med Infocenters långa köer

Läs också
Infocenter på Södertörns högskola. Foto: Oscar Lilleborg

När höstterminen började i år var det långa köer för att hämta ut sina SH-kort. Detta skapade problem och studenter blev sena till föreläsningar. Nytt i Flempan träffade Sofia Karlsson för att höra om de har en lösning på problemet.

Sofia Karlsson, enhetschef och ansvarig för Infocenter, säger att de vet om problemet med långa köer, speciellt vid terminsstart när SH kort ska hämtas. Hon säger att de redan kortat ner köerna från föregående år genom att till exempel ta bort bilderna på SH-korten, då det tog ännu längre tid när alla skulle ta en bild. 

– Så vi har egentligen redan gjort en del åtgärder för att korta köerna, även om de fortfarande kan vara långa ibland tyvärr. Vi har även extra personal i början av terminen, säger Sofia Karlsson. 

Sofia säger dock att de är på väg att hitta en lösning på problemet med att alla vill hämta SH- kort i början av terminen. De håller på tillsammans med IT-teamen att utveckla en teknisk lösning som ska göra det smidigare med hämtningen av passerkort.

– Det vi försöker göra nu för att förbättra ännu mer är att göra en teknisk lösning så att man ska kunna hämta ut sitt kort när man själv begär det. Förhoppningsvis ska vi ha ett sånt tekniskt system klart till nästa höst. De köerna tror jag vi kommer åt med den tekniska lösningen, säger Sofia Karlsson.

De vanligaste frågorna

Hon säger också att Infocenter har mellan 100-150 besökare varje genomsnittlig dag och upp till  över 1 000 första veckan på terminen. Därför är köerna också mycket längre i början av terminen. 

Samtidigt säger Sofia Karlsson att de på Infocenter absolut vill att studenterna kommer och frågar när det behövs: 

–  I början när Infocenter startade (2020) så var anledningen att studenterna hade så svårt att veta vart de skulle vända sig. Innan fanns det en reception, ett medietekniskt center för tekniska frågor, och sen tre olika utbildningsexpeditioner. Man visste inte vart man skulle vända sig. Nu har vi samlat allt på ett ställe vilket gör det mycket enklare. Vi kan ta hand om alla frågor här, och kan vi inte svara, då vet vi vart du ska vända dig istället.

Sofia tipsar även om att den bästa tiden att komma till infocenter är runt 08:00 på morgonen, eller efter 15:30 på eftermiddagen. Då är det alltid lite köer. De allra flesta kommer mitt på dagen. Sofia Karlsson sammanfattar allt genom att säga: 

– Infocenter startade först januari 2020. Så man kan ju säga att det verkligen är en åtgärd för att hjälpa studenterna bättre. Jag skulle säga att det funkar mycket bättre än vad det gjorde förut ändå.

Senaste nyheterna

Hallå där, Maria Wolrath Söderberg!

Nytt i Flempan har träffat retorikern och författaren Maria Wolrath Söderberg.

Läs också...

Close Bitnami banner
Bitnami