Under 2023 har Mittenstyret i Huddinge satsat på att anställa fler lärare. Från att tidigare ha legat långt under snittet i lärartäthet, ligger kommunen nu i nivå med länssnittet. På Visättraskolan i Huddinge har fler lärare möjliggjort ett trelärarsystem i årskurs 1.
Tidigare hade varje klass en utbildad lärare och en klassresurs. Resursen har tidigare ibland fått gå in och vikariera. Nu kan den tredje läraren istället gå in och ta det ansvaret. Nu finns tre utbildade lärare plus två klassresurser tillgängliga för två klasser. Skillnaden är alltså att det nu finns fler utbildade lärare per elev på Visättraskolan i årskurs 1.
Theres Kairis och Therese Wright, båda klasslärare i årskurs 1, arbetar i varsin klass tillsammans med en resurs samtidigt som läraren Nina Hansson arbetar med de elever som behöver extra stöd.
– Den stora förändringen är att vi har kunnat dela upp barnen mer nivåanpassat och i mindre grupper. De som är i behov av mycket hjälp har kunnat få det och de som är i behov av utmaning har kunnat få det samtidigt som den stora massan får det de behöver, säger Therese Wright.
På Visättraskolan infördes det nya systemet i maj förra året, och det har hittills fungerat bra, tycker Therese Wright.
– Tidigare har klasslärarna behövt lämna eleverna själva med resursen för att hjälpa de elever som behövt extra stöd, men nu kan de alltså fokusera på undervisningen medan Nina ger stöd åt dem som behöver utanför klassrummet. Det flyter bättre nu.
Alla tre har lagt märke till att det nya systemet har gett resultat för eleverna. Fler elever i årskurs 1 kommer att bli godkända än tidigare.
– Många elever som behövde stöd i början behöver inte det längre, beskriver Nina Hansson.
Även föräldrarna verkar uppskatta det nya systemet och den numera direkta kontakten de har med Nina som ger det särskilda stödet.
Stressen har minskat
Men trelärarsystemet har inte bara haft effekt på elever och föräldrar, det har också minskat stressen för lärarna.
– Som lärare vill du alltid att alla elever ska lyckas. Men när man har många elever som har svårigheter känner man aldrig att man räcker till. Nu kan man lämna över den tyngsta biten till någon som finns på plats varje dag och känner eleverna och vet vad som ska göras, berättar Therese Wright.
Trelärarsystemet finns just nu bara i årskurs 1 men de berättar att det även kommer införas i årskurs 5. Alla tre hoppas att det nya systemet i framtiden kommer att förbereda eleverna bättre för skolans värld.
– Förhoppningsvis kan de hänga med redan i årskurs 2, för då höjs ju kraven. Då blir det också lättare för dem att hänga med längre fram, säger Theres Kairis.