På biblioteket kan du få hjälp med teknisk support måndagar, onsdagar och fredagar mellan 13-15. På plats finns personal med bred mångfald, vilket ger alla möjlighet att få hjälp, oavsett språksvårigheter.
IT-hjälpen på Tumbas bibliotek erbjuder hjälp med de frågor och problem som du har. Här finns IT-värdar som hjälper till med generell teknisk support som exempelvis inställningar, scanning, kopiering och utskrivning. De hjälper även till med bibliotekets digitala tjänster.
Amani Rihan, som arbetar som IT-värd på Tumba bibliotek, berättar att de flesta som brukar komma är äldre, men att det också kommer in högstadie- och gymnasieelever. Alexander Aslam som arbetar som IT-värd berättar att den äldre generationen som kommer in söker annan form av hjälp, jämfört med den yngre generationen.
– Den äldre generationen söker hjälp med digital identifikation. Det uppstår ofta missförstånd eftersom de kan ha svårt med språket, säger Alexander.
Amani säger att hennes språkfärdigheter ofta kommer till nytta då många som kommer in har svårt med svenskan.
– Många på biblioteket talar andra språk. Så när jag möter en människa och inser att vi inte förstår varandra kan jag hämta en kollega som kan försöka tolka, säger Amani.
För ett år sedan kontaktades Tumba bibliotek av jobbcenter i Botkyrka angående att ta emot ungdomar som anställda. Det blev ett givet ja eftersom biblioteket sedan tidigare har ett uppdrag att förmedla digital hjälp till Botkyrkaborna.
– Saknar man digital kunskap står man långt från demokratin, så det är en demokratiaspekt i det hela. Till exempel att alla ska få möjlighet att ladda ned ett bank-id och kunna delta i det demokratiska samhället. Det är frågor vi jobbar med på biblioteket hela tiden och det är superviktigt, säger Pethra Öster som är projektledare på biblioteket.
Att samspela IT-hjälp och ungdomar som anställda uttrycker Pethra som en “win-win” situation. Ungdomar kommer in på arbetsmarknaden, får chans till arbetslivserfarenhet och bidrar också till verksamheten. De är integrerade i lokalsamhället, kan mycket om IT och kan tala flera olika språk. Framtidsvisionen med IT-hjälpen är att den ska fortsätta om möjligheterna och supporten finns till.
Safia Ben Hamou